تعریف جدید «علامت تجاری» در اتحادیه اروپا
Category : حقوق تجارت بین الملل , حقوق مالکیت فکری , مطالب حقوقی
برای مطالعه تکمیلی ر.ک. داراب پور، مهراب. اصول و مبانی حقوق تجارت بینالملل، کتاب پنجم: حقوق رقابت، نمایندگی، تجارت الکترونیک و آفرینشهای فکری. تهران: گنج دانش، 1397. صفحه 137. شابک ۹۷۸-۶۲۲-۶۱۸۷-۱۰-۷.
تعریف جدید «علامت تجاری» در اتّحادیّه اروپا با اصلاحات صورت پذیرفته در مقرّرات مربوطه از اول اکتبر 2017 لازم الاجرا گردید.[1] علاوه بر بعضی تغییرات در ترمونولوژیها،[2] یکی از تغییرات مهم در ماده 4 این قانون صورت پذیرفت و مفاهیم و شرایط جدیدی را در ثبت علائم تجاری ایجاد نمود که به شرح ذیل است:
«یک علامت تجاری اتّحادیّه اروپاییممکن است از هر نشانهای، به ویژه کلمات مثل نامهای شخصی و یا از طرحها، حروف،اعداد، رنگها، شکل کالا یا بستهبندی کالاها یا صداها، تشکیل شود مشروط بر اینکهاین علایم:
(الف) باعث تمایز کالا یا خدمات موردتعهّد از سایر کالاها و خدمات تخصیص داده شده، باشد، و یا
(ب) به گونهای توسّط صاحب حق به «ادارهثبت علامت تجاری اتّحادیّه اروپا» ارائه شود که مقامات صالح و عموم قادر باشند موضوعمشخّص و دقیق حمایت را مشخّص کنند.»
[1] Regulation no. 2015/2424 entered into force in order to amend Regulation no. 207/2009 on Community Trademark and its corresponding Regulation no. 2868/95 of implementation.
[2] برای مثال ازاین پس «دفتر هماهنگسازی در بازار داخلی» (OHIM) به عنوان «دفتر مالکیّت معنوی اتّحادیّه اروپا» (EUIPO) شناخته میشودو نام «علامت تجاری جامعه» (CTM) با نام «علامت تجاری اتّحادیّه اروپا» (EUTM) تعویض گردید.
- · “Office for Harmonization in the Internal Market” (OHIM) >> the European Union Intellectual Property Office (EUIPO),
- “Community Trade Mark” (CTM) >> “European Union Trade Mark” (EUTM)